Zbývají méně než 3 měsíce do odchodu Spojeného království z Evropské Unie a stále nemáme žádnou dohodu o přesných podmínkách tohoto odchodu. Každý den proto narůstá pravděpodobnost „tvrdého Brexitu“. Lidé si pomalu začínají uvědomovat, co tvrdý Brexit bude znamenat. Řeč je zejména o kamiónech, jejich tisícovkách, které budou čekat celé dny na přechod anglického tunelu. Náhodou jsem zjistil, že některé z těchto kamionů patří M&S
„Tvrdý“ Brexit znamená, že se Británie stane „třetí zemí“. S hranicemi v přístavech bude třeba nakládat stejným způsobem jako s těmi například mezi Slovenskem a Ukrajinou. Každá položka v každém kamionu, který opouští Británii bude muset být zkontrolována, aby bylo zajištěno, že obsah splňuje podmínky EU, které předtím VB automaticky dodržovala. Ta administrativa sama o sobě zapříčiní bankrot mnoha malých britských společností, které se zabývají exportem. V přístavech musí být vybudována infrastruktura pro zajištění ubytování a kanceláří všemu personálu, který bude nově kontrolovat tyto záležitosti. Zatím není připravena jakákoli taková infrastruktura, ačkoli Holanďané a Belgičané zejména, jsou na změny připraveni mnohem lépe než VB. Dosud vše co Británie oznámila, je že malá dálnice – M26 se stane pohotovostním nouzovým parkovištěm pro kamiony. A tento týden provádějí „test“, pro který použijí pouze 80 kamionů.
Tohle všechno je hororový příběh, jehož dopady si pomalu začínají uvědomovat moji britští kamarádi, ale proč by to mělo vést k zavření M&S?
Řetězec M&S expandoval napříč střední Evropou, zejména po roce 2004 po dohodě o přistoupení. Obchody, které byly dříve vedeny jako pobočky, se staly majetkem M&S, jistý znak toho, že společnost věří v potenciál střední Evropy. Obchody začaly s prodejem pouze některých druhů oblečení a poté opatrně začaly přidávat i sekci potravin; ale to byly pouze balené potraviny s dlouhou dobou trvanlivosti. To bylo uvítáno britskými expaty, ale M&S je obecně drahý a anglický čaj a sušenky nejsou právě nezbytností pro většinu Čechů.
Každopádně, v roce 2014 M&S ohlásil, že zkusí prodávat i čerstvé potraviny. Britskou komunitu to překvapilo, ale velice potěšilo. M&S má reputaci nejlepšího supermarketu pro výběr čerstvých potravin, drahého, ale s nekompromisním přístupem v otázkách kvality. To zahrnují i velice krátkou dobu spotřeby a přísně dodržovaná pravidla prodeje pouze do určitého data.
Koncem roku 2014 jsem zaznamenal od britského managementu v M&S, že minimálně v Praze byl tento krok považován za úspěch. Určitě to tak vypadalo. V obchodním centru Nový Smíchov je většina prostoru M&S rezervována pro oblečení, ale když jsem procházel prázdným obchodem k nejzazšímu koutu s potravinami, tam bylo a je vždy plno. K mému počátečnímu překvapení, nejčastější jazyk zákazníků je čeština. Vypadalo to, že Češi byli také připraveni zaplatit peníze navíc za britské ovoce a zeleninu, maso a mléčné výrobky, protože když si je přinesli domů, zjistili, že jejich chuť byla mnohem lepší v porovnání s výrobky, které si mohou koupit v dalším „britském“ řetězci Tesco.
Později v roce 2015 jsme se my, spokojení zákazníci začali obávat, když M&S jako společnost oznámila potřebu snížení nákladů kvůli špatným finančním výsledkům. Oznámila prodej všech svých obchodů ve střední Evropě (stejně tak téměř všech ve východní Evropě). Znovu, k mému velkému překvapení, se rozhodli nechat si provoz v České republice. To bylo naprosto jistě díky úspěchu v potravinové sekci. Dokonce více než ve VB, M&S má problém s nabídkou oblečení moderním ženám. Vážně, ještě jsem nepotkal českou ženu, která by tam kupovala oblečení. Když jsem naposledy mluvil se svým kontaktem z M&S managementu, mluvil o vyhledávání lokalit pro nové obchody, které by měly prodávat pouze potraviny.
A pak přišel Brexit.
Ale počkat, slyším nějaké názory, proč by to mělo zapříčinit odchod M&S? Koneckonců, společnost otevřela své první české obchody ještě před přistoupením v roce 2004.
Nezapomínejte, co jsem napsal o striktním dodržování dat prodeje a dat spotřeby. Když začal probíhat test s prodejem čerstvých potravin, byl jsem zvědavý, jak M&S vyřeší logistiku. Zjistil jsem, že všechno zboží je přiváženo po silnicích. Výběr dopravy nebyl ovlivněn jen rychlostí a náklady, ale také otázkou životního prostředí. Předpokládám, že kamion, který opouští depo M&S nedaleko tunelu, nyní dorazí do Prahy asi za 12 hodin. Pokud by takový kamion byl zpožděn, i kdyby jen o 24 hodin, mělo by to neakceptovatelné důsledky pro kvalitu M&S.
Nemají plán B, letecký transport? Dobrá, pokud jste o tom ještě neslyšeli, nikdy není jasné, zda někdo nebo něco opustí Británii letecky bez problémů, v případě tvrdého Brexitu.
Pokud M&S nemůže dostat záruky, že jejich kamiony se přes kanál dostanou tak rychle jako nyní, jsem si jist, že Českou republiku opustí. Na oblečení nevydělávají dost peněz a společnost je pod tlakem od akcionářů, aby snižovala náklady. Pro vnější investory to už vypadalo, že je šance, že M&S zůstane v České republice, i když se stáhl ze všech ostatních evropských zemí.
Takže já a spousta dalších spokojených zákazníků ztratíme. Ale těm Britům, kteří podporují Brexit, se to bude zdát jako malý problém v malé vzdálené zemi. Každopádně zapomněli, kdo jsou dodavatelé potravin do M&S. Více než ostatní maloobchodníci, M&S podporuje britské farmáře. Tak zvláště v létě můžeme v našich kuchyních najít tyto produkty, které jsou dodávané britskými zemědělci, často pojmenované na obalu: mléko, smetana, máslo, sýr, brambory, rajčata, mrkev, salátová zelenina, losos, treska, klobásy, slanina, steak ze svíčkové, jehněčí, šunka, jahody, maliny, angrešt, švestky; stejně tak jako balené produkty jako chleba, kaše, britské pivo a cider. A anglické květiny. Prodej je risk pro všechny tyto výrobce a co místo toho dostanou?
Modré pasy. Vytištěné ve Francii.